Wyznaczanie celu SMART w coachingu

Do czego służy w coachingu narzędzie SMART?

Dobrze wykorzystane przez coacha narzędzie SMART pomoże wyznaczyć Ci realistyczny cel oraz zbudować plan jego osiągnięcia.

Kto może z tego korzystać?

Każdy kto chce coś osiągnąć, ale cel wciąż nie jest jasno sprecyzowany lub plan nie jest konkretny. Oraz każdy kto już próbował dotrzeć do celu ale wciąż coś szło nie tak jak powinno...

1. Specyficzny | Specific - szczegółowy i konkretny, bardzo jasno opisany:

    Określ swój cel jako specyficzny i dokładnie go opisz:
  • Co dokładnie chcesz osiągnąć?
  • Jaki to ma przynieść efekt?
  • Co otrzymasz dzięki realizacji celu?
  • Czy cel jest sformułowany pozytywnie? Czyli nakierowany na to czego chcesz, a nie na to czego nie chcesz!
  • Czy jest to duży cel ogólny? Czy też cel wielkości jednego kroku? Jeżeli zachodzi konieczność, skonkretyzuj go i podziel na mniejsze kawałki!
  • Czy istnieje więcej niż jeden sposób realizacji celu?
  • Określ przyczyny realizacji danego celu.
  • Określ korzyści płynące z osiągnięcia celu.
  • Określ wymagania związane z realizacją celu.
  • Określ ograniczenia związane z realizacją celu.

2. Mierzalny | Measurable - określ warunki, dzięki którym będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel oraz to, jak zmierzysz osiągnięcie etapów pośrednich:

    Ustal efekty, po osiągnięciu których poznasz, że cel lub cele pośrednie zostały osiągnięte:
  • Skąd będziesz wiedzieć kiedy osiągniesz cel?
  • Jak możesz określić, na ile uda Ci się osiągnąć cel?
  • Jak możesz opisać osiągnięcie celu w kategoriach zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, zapachu, ruchu (kinestetyki)?
  • Jak możesz opisać osiągnięcie celu używając składowych części zmysłów. Np. dla wzroku będzie to: jasność obrazu, wyrazistość, ostrość, rozmiar obrazu, itd...

3. Ambitny | Ambitious - czyli na tyle trudny aby był dla Ciebie wyzwaniem, na tyle istotny aby był oparty na Twoich wartościach:

    Ustal cel nieco powyżej swoich możliwości i sprawdź czy jest zgodny z Twoimi wartościami:
  • Dlaczego to jest ważne?
  • Co możesz tym zmienić?
  • Jak możesz się rozwijać dzięki temu?
  • Czym to się będzie różnić od tego co już masz?
  • Co powstrzymuje Cię przed osiągnięciem celu już teraz?

4. Realistyczny | Realistic - taki, który leży w granicach Twoich możliwości i jest realny do osiągnięcia:

    Sprawdź kto i co może Ci pomóc i jak to wpłynie na system, w którym żyjesz:
  • Jakich potrzebujesz do tego zasobów? (informacje, postawa, stan wewnętrzny, trening, uczenie się, pieniądze, pomoc, wsparcie innych osób, itd...)
  • Czy możesz sam rozpocząć jego realizację?
  • Kto może Ci pomóc?
  • Z kim możesz / chcesz osiągnąć cel?
  • Czy pierwszy krok do zrealizowania celu jest konkretny i osiągalny?
  • W jaki sposób możesz go kontrolować?
  • Czy masz na niego wpływ?
  • Gdzie możesz to realizować?
  • Jak osiągnięcie celu wypłynie na Twoje środowisko i system?
  • Jakie są pozytywne konsekwencje osiągnięcia celu?
  • Jakie są negatywne konsekwencje osiągnięcia celu?
  • Wyobraź sobie, że znajdujesz się w przyszłości i osiągnąłeś wyznaczony cel w pełni. Z tego miejsca spójrz wstecz i ustal jakie kroki poczyniłeś aby cel osiągnąć?

5. Terminowy | Timely defined - którego ramy czasowe jasno określiłeś:

    Trzymaj się czasu jakie wyznaczyłeś sobie na realizację celu:
  • Jakie granice czasowe wyznaczasz sobie na jego osiągnięcie?
  • Jak to rozplanujesz w czasie?
  • Kiedy chcesz zakończyć działanie?
  • Kiedy będziesz odczuwał efekty?

Istnieje również wersja S.M.A.R.T.E.R :), czasem stosowana w coachingu, która dokłada jeszcze krok szósty i siódmy:

    Zrealizuj punkt szósty i siódmy a Twoja motywacja będzie na wysokim poziomie i realizacji zadania nie zagrozi pierwszy kryzys:
  • Ekscytujący | exciting - cel powinien być ekscytujący, abyś był zmotywowany do osiągnięcia go.
  • Zapisany | recorded - kiedy zapiszesz swój cel: 1) nie zapomnisz o nim ; 2) w razie trudności trudno Ci będzie udawać, że cel nigdy nie istniał :)

W coachingu cele to marzenia z terminem realizacji!


Mariusz Dłużak - life coach, trener rozwoju osobistego, sport i mental coach. Największą pasję czuję pracując w takich dziedzinach coachingu jak life, sport oraz business. W pracy coacha trzymam się różnych podejść: humanistycznego, pozytywnego, gestaltu, poznawczo-behawioralnego, skoncentrowanego na rozwiązaniach SFA, prowokatywnego. Moi Klienci pochodzą głównie z województwa śląskiego: Gliwic, Zabrza, Bytomia, Chorzowa, Tarnowskich Gór, Katowic, Siemianowic, Piekar Śląskich.

#NarzędziaCoachingowe #Ocoachingu #coaching #coach #smart #smarter #cele