Relacja w coachingu, czyli coaching partnerski

Jeżeli coaching ma być skuteczny - musisz polubić swojego coacha!

Zadaniem coacha jest stworzenie warunków, w których będziesz się dobrze czuł. Począwszy od gabinetu, w którym będziecie się spotykać - aż do relacji opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Jeżeli uznasz miejsce za nie przyjazne dla Ciebie - nie otworzysz się. Jeżeli nie polubisz coacha - nie otworzysz się. Jeżeli mu nie zaufasz - nie otworzysz się. Itd... Dlatego jeżeli intuicja podpowiada Ci, że coś jest nie tak. Kiedy czujesz tak "pod skórą", że to chyba powinno być inaczej. Od razu porozmawiaj z coachem. A jeżeli nie jesteś w stanie - zmień coacha. W coachingu to Ty jako Klient jesteś najważniejszy!

Jeżeli coaching ma być korzystny - muszą być spełnione warunki coachingowego partnerstwa!

1. Pozytywne nastawienie coacha do samego siebie.

Lub inaczej wiara coacha, że posiada wszelkie umiejętności, warsztat oraz dojrzałość do pracy z klientem. Dojrzałość gwarantuje, że nie jest to ślepa wiara - ale wiara oparta na rzetelnej wiedzy, doświadczeniu, dbałości o rozwój własny i rozwój klienta, np. poprzez superwizję swojej pracy.

2. Bezwarunkowe pozytywne nastawienie coacha do klienta.

Czyli akceptacja coachee takim jakim jest. Wiara, że klient jest dobrym i wartościowym człowiekiem, nawet jeżeli coach wyznaje inne wartości lub nie uznaje pewnych aspektów działania klienta.

3. Empatia, czyli wejście w świat klienta i patrzenie na niego jego oczami.

Umiejętność oglądu spraw z innej niż własna perspektywy, co pozwala na zrozumienie sytuacji w jakiej jest podopieczny.

4. Utrzymanie przez cały czas trwania coachingu nieoceniającego stanu umysłu.

Coach nie spieszy się w wydawaniem osądów, ocen i doklejaniem etykietek. Nie szufladkuje klienta nawet wtedy kiedy potępia jakieś jego zachowania, bo przecież w każdym z nas jest wiele czysto ludzkich cech, którym niezmiennie należy doceniać.

5. Zgodność coacha w wyrażaniu swoich uczuć.

Coach wyraża w czasie sesji to co czuje, jednak w sposób, który ma przynieść korzyść klientowi. Aspekt wyrazu swoich odczuć wobec klienta ma pchnąć proces do przodu, być materiałem do przerobienia dla podopiecznego. Nie ma to służyć w żaden sposób zaspokajaniu potrzeb lub pragnień coacha.

6. Nastawienie coacha, w którym postrzega klienta jako osobę zdolną do wygenerowania rozwiązania.

Klient, który przychodzi do gabinetu ma już motywację i wszelkie zasoby niezbędne do znalezienia odpowiedzi oraz dotarcia do celu. Jeszcze tego sam nie widzi, jeszcze nie ma rozbudzonej kreatywności, jeszcze nie zobaczył tego z czym przychodzi z wielu perspektyw. Ale to wszystko w sobie już ma! Potrzeby jest mu tylko ktoś, kto będzie mu towarzyszył i pomagał w trakcie całego procesu.

Relacja jest już nawiązana. Dalej już zadaniem coacha jest utrzymanie tego stanu przez wszystkie spotkania. Bez partnerskiego układu Twoja praca nie będzie dość głęboka aby trwale wpłynąć na rozwój osobisty. Może i dotrwasz do końca umówionego cyklu spotkań, ale gdy nie polubisz swojego coacha nie dotrzesz do pełni swojego potencjału. Zatem pracuj tylko z takim coachem, w którego towarzystwie dobrze się czujesz!


Mariusz Dłużak - life coach. Podejmuję się pracy w takich dziedzinach coachingu jak: life, sport oraz business. Filarami mojego podejścia choachingowego do pracy z coachee są: podejście humanistyczne gestalt, metody poznawczo-behawioralne, podejście skoncentrowane na rozwiązaniu, terapia prowokatywna. Praktykę coachingową prowadzę głównie na Śląsku, w miastach: Gliwice, Zabrze, Bytom, Chorzów, Tarnowskie Góry, Katowice, Siemianowice, Piekary Śląskie. Prowadzę także zajęcia jako trener kulturystyki i fitness, na których realizuję się jako diet, mental i wellness coach.

#relacjawcoachingu #relacjacoachingowa #tojestcoaching #coaching #coach #coachee #skutecznycoaching #relacja