Kontrakt w coachingu jako ustalenie zasad współpracy

Kontrakt w coachingu jako ustalenie zasad współpracy

Kontrakt coachingowy to wspólne, ustnie ustalone porozumienie poprzedzone dyskusją pomiędzy coachem a Klientem. W podstawowym zakresie obejmuje wytłumaczenie Klientowi czym jest coaching a czym nie jest.

Dlaczego ustnie zawarty kontrakt coachingowy jest tak ważny?

Umowa coachingowa wymaga również wyjaśnienia przez coacha różnicy pomiędzy coachingiem a pozostałymi zawodami pomocowymi: psychoterapią, konsultingiem, doradztwem lub szkoleniem. W czasie wstępnej rozmowy coach również rozpoznaje sytuację Klienta i w razie konieczności kieruje Klienta do innego specjalisty. Dobry coach dysponuje siatką wsparcia specjalistów i korzysta z niej w w/w sytuacji.

Umowa coachingowa zobowiązuje coacha do:

1) Stworzenia pełnej zaufania, wsparcia i wrażliwości relacji.

2) Coach okazuje szacunek wobec przekonań klienta, jego sposobu bycia oraz preferowanego stylu uczenia się.

    3) Pomaga określić cel - czyli to co Klient chce uzyskać. Cel musi spełnić warunki:
  • być stymulujący i realny,
  • Klient musi mieć bezpośredni wpływ na rezultat,
  • cel jest mierzalny,
  • jego osiągnięcie jest oparte na zasobach Klienta,
  • koszt osiągnięcia celu jest dla Klienta do przyjęcia (nie chodzi o pieniądze ale o utratę czegoś w procesie zmiany),
  • sporządzony jest plan działania a sukcesy są świętowane.

4) Zapewnia 100% obecności coachingowej czyli jednoczesnego tworzenia spontanicznej relacji z Klientem oraz bycia w pełni świadomym toczącego się procesu coachingowego.

5) Coach wykorzystuje zasady efektywnego komunikowania się, jak: aktywne słuchanie, pytania sięgające sedna, bezpośrednia komunikacja.

6) Wspiera proces uczenia się Klienta i osiągania rezultatów poprzez: poszerzanie perspektywy Klienta, inspirację oraz wsparcie do testowania nowych działań, utrzymuje uwagę Klienta na tym co ważne.

7) Uzyskuje porozumienie w sprawie podziału odpowiedzialności między coacha oraz Klienta.

    Odpowiedzialność coacha:
  • kierowanie dialogiem,
  • stymulowanie aktywności Klienta,
  • udzielania rzetelnej informacji zwrotnej.
    Odpowiedzialność Klienta:
  • analiza własnego zachowania,
  • formułowanie wniosków dotyczących dalszych celów uczenia się.

8) Coach zobowiązuje się do bycia dostępnym w ustalonych terminach. Ustalony jest tryb odwoływania sesji, zmiany jej terminu, miejsca sesji oraz płatności.

9) Coach potwierdza stosowanie standardów etycznych oraz kodeksu etyki zawodowej.

Klient we wspólnie ustalonym kontrakcie w coachingu zobowiązuje się do:

1) Bycia otwartym i uczciwym.

2) Wykorzystać czas przeznaczony na coaching w jak najlepszy dla siebie sposób.

3) Klient potwierdza, że chce wprowadzić zmiany a pożądanie zmiany jest poważne i szczere.

4) Jest gotowy na poznanie nowych sposobów uczenia się oraz dotrzymanie podjętych wyzwań i zobowiązań.

5) Jest przygotowany na poznanie, zanalizowanie i zmianę swoich myśli, uczuć oraz działań kiedy uzna, że niesie to dla niego korzyść.

Rozumie, że coach nie poda mu gotowych rozwiązań i nie będzie wydawał mu poleceń.

Istnieją również inne rodzaje kontraktów: na grupach szkoleniowych, w superwizji, psychoterapii, itd... Poniżej jest to kontrakt grupowy zawarty przez uczestników Szkoły Profesjonalnego Coachingu IPRI.

Kontrakt grupowy:

1. Jesteśmy autentyczni, jesteśmy sobą.
2. Jesteśmy otwarci na siebie, na różnorodność, mamy zgodę i szanujemy inne zdanie.
3. Mówimy od siebie i w swoim imieniu, stosujemy komunikaty "ja".
4. Dyskrecja.
5. Szanujemy odmienne tempo pracy.
6. Jesteśmy za siebie odpowiedzialni i dbamy o swoje potrzeby.
7. Słuchamy się nawzajem. Jedna osoba mówi - reszta słucha.
8. Nie korzystamy z telefonów w czasie pracy.
9. Jesteśmy punktualni i uprzedzamy o spóźnieniach, nieobecnościach.
10. Jesteśmy aktywni.
11. Wspieramy i inspirujemy się nawzajem.
12. Dbamy o wspólną przestrzeń ( sprzątamy po sobie ).
13. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za zdrową atmosferę w grupie.
14. Nie oceniamy się nawzajem. W "głowie też"!
15. Mówimy do siebie. Nie o sobie.
16. Kierujemy się i zakładamy dobre intencje, ale mamy prawo odnosić się do, np. feedbacku (komunikat "ja").


Mariusz Dłużak. Pracuję jako coach, moją specjalizacją są obszary life i business coachingu. Opieram się na podejściu humanistycznym modalności gestalt, metodach poznawczo-behawioralnych, podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach SFA z małym dodatkiem prowokatywności. Działam na obszarze Śląska: w Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu, Chorzowie, Tarnowskich Górach, Katowicach, Siemianowicach oraz Piekarach Śląskich. Pracuję również jako personal trainer kulturystyki i fitness. Mam 15-letnie doświadczenie w sportowym treningu mentalnym, co pozwala pracować również jako diet, wellness i sport coach.

#coach #coaching #kontraktwcoachingu #umowacoachingowa #kontraktcoachingowy #spc #ipri