Dr Maciej Świeży "Psychologia dla coachów". Po co coachowi teoria?

Przegląd danych o skuteczności coachingu

Książka "Psychologia dla coachów" nie jest całą psychologią, ale jest pełnymi życzliwości słowami dla pojęcia "teoria". Mogłaby również nosić tytuł "evidence based psychology kontra reszta świata". Lub "w poszukiwaniu tylko potwierdzonych naukowo najskuteczniejszych pytań". Tylko kto je potwierdził? Kto certyfikował pytania z ich skuteczności...?


Psychologia w coachingu operacyjnym

Dr Maciej Świeży, Psychologia dla coachów | International Coach Federation Oddział Śląsk

Coaching i psychologia

    Warsztaty skupione były na trzech obszarach:
  • lepsze rozumienie roli teorii psychologicznej w procesach coachingowych,
  • większa orientacja w głównych nurtach myśli psychologicznej,
  • zakwestionowanie jednego z popularnych narzędzi coachingowych plus "bardziej naukowa" alternatywa.
    Przy założeniu, że żyjemy w świecie:
  • W którym, znacznie więcej wagi przywiązujemy do praktyki. Do doświadczenia osób, które to robią, niż do teorii.
  • Dajemy prawo temu, co posiada naukowo potwierdzoną skuteczność, ma swoje podstawy, fundamenty, filozofię, model świata, itd...
  • Zastanawiająco się jednocześnie: Co tracimy? I co zyskujemy żyjąc w takim właśnie świecie?

Coachingowe wnioski z psychologicznych eksperymentów

W trakcie warsztatów zostaliśmy zaproszeni do wejścia w kilka doświadczeń - o wszystkich możesz przeczytać w książce.

    Najciekawsze jednak były wnioski z eksperymentów:
  • reprezentacja (mapa rzeczywistości) jest dużym uproszczeniem,
  • posiadamy doskonale działający mechanizm filtrujący "niepotrzebne" informacje,
  • różne osoby posiadają różne reprezentacje, np. jak różne będą odpowiedzi na pytanie "Kiedy w kuchni jest posprzątane?",
  • ludzie są nastawieni na potwierdzanie swoich założeń, nie na ich kwestionowanie!,
  • szukamy rzeczy, które potwierdzają nasze poglądy - zamiast tych, które je podważają,
  • nasza skuteczność jest ograniczona przez jakość modeli, które mamy, lub które tworzą granice naszej skuteczności.

Modele pracy z Klientem w procesie coachingowym

    Robiąc case study wypracowaliśmy cztery różne modele pracy z Klientem:
  • strategia operacyjna: Jak zaplanować wystąpienie publiczne.
  • strategia psychodynamiczna: Co jest powielanym wzorcem, potrzebnym do zaspokojenia potrzeb?
  • strategia poznawcza: Które nawyki interpretuje jako użyteczne, a które mi nie służą?
  • strategia humanistyczna: Co tłumi możliwość pełnego wyrażania siebie?

Model WOOP, który wspiera zmiany zachowań

    I na koniec metoda WOOP, czyli autocoaching w czterech krokach:
  • Wish czyli wizualizacja: Czego chcę? Jak to będzie wyglądało?
  • Outcome: To jakiego konkretnego zachowania lub zmiany to wymaga?
  • Obstacle, czyli tworzenie motywacyjnego napięcia: Jeżeli z jakiegoś powodu się nie uda (i to będzie Twój wewnętrzny powód), to prawdopodobnie z jakiego?
  • Plan, czyli poradzenie z przeszkodą: Jak byś chciał reagować aby radzić sobie z pokusami?

Podsumowując - Czym jest wiedza psychologiczna? Niczym więcej, niż zastąpieniem własnego potocznego modelu, innym modelem - trochę mniej potocznym!

Dr Maciej Świeży

Coach International Coach Federation na poziomie Professional Certified Coach (PCC), dyrektor ds. rozwoju we Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor książki "Psychologia dla coachów". Pracuje w Polsce i za granicą prowadząc kursy umiejętności coachingowych we współpracy z Erickson Coaching International.


#Coaching #Coach #InternationalCoachFederation #ICF #ICFŚląsk #ProfessionalCertifiedCoach #PCC #MaciejŚwieży #PsychologiaDlaCoachów #EricksonCoachingInternational # WszechnicaUW #WszechnicaUniwersytetuJagiellońskiego #Katowice #Slask #Slaskie

Psychologia w coachingu kompetencyjnym